torsdag 9 januari 2014

REFLEKTIONER, radiointervju och vägen dit.

Det är inte var dag jag är intervjuad i direktsändning på radion. Sommaren 2012 när jag minst anade det kom det en journalist in i trädgården Sinnenas gård och han häpnade av frodigheten, och följande blev sagt: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=5228870

Att tala inför grupp var något som fick mig att må dåligt, det gav mig panikångest. Jag var rädd för muntlig framställning redan under skoltiden. Åren gick och till slut kände jag att jag hade samlat på mig så mycket kunskap och det var dags att dela med mig, men hur?
Jag började hålla föreläsningar för små grupper liksom kurser, grupperna blev större och större och jag antar att jag liksom växte in i uppgiften.

Jag har alltid varit fascinerad av gammal kunskap, medicinalväxter, hälsofrågor, forskning inom växtriket, människor, själen, helheten, tankens kraft, livskvalitet, metafysiska frågor, energier. Detta har självklart fått mig att läsa massor av böcker, gå kurser, och lyssna på föredragshållare, prata med likasinnade och nu för tiden är det så lätt med internet att få information.

Idag lever jag min dröm, drömmen jag aldrig släppte. Bor på landet med mannen i mitt liv och två hundar, har en fantastisk visningsträdgård med gamla oförädlade växter och en fin lokal i ladan där jag tar emot människor i samtal, sorgbearbetning, naturmedicinska och homeopatiska konsultationer och har en massa kurser och föreläsningar. läs på hemsidan http://www.sinnenasgard.se

Idag upplever jag det både stimulerande och utmanande att hålla föreläsningar. Tröstar mig med att även vana talare upplever en mer eller mindre anspänning inför en föreläsning.

Två böcker kom i min väg för ett antal år sedan efter att jag läst en artikel om böckerna; The highly sensitive person och The highly sensitive child,  av Elaine Aron, förstod jag massor om mig själv. Finns nu översatt till svenska!

Jag har en så kallad högsensibel personlighet. En personlighet som har ett tunnare filter mot omvärlden, känner in omgivningen mer radar, behöver lugn och ro, behöver sova många timmar, svårt för stress och kaos mm mm. I denna personlighet fanns det också en flicka som absolut inte trodde hon hade något att komma med. För jag hade också med mig ut i livet att jag inte var så smart heller, skulle inte ta plats och var i vägen. Kombinationen gav mig inte många fördelar. Därför tog det tid, tid att hitta tillbaka till den jag var ämnad att vara. Terapitimmar, böcker, egen tid med reflektion, nära vänner.
Med facit i hand vet jag idag att jag är smart, empatisk, lyhörd, kunskapstörstande, snäll, snygg, vetgirig och att jag har massor att förmedla.

Så ge aldrig upp, lita på dig själv, var sann mot dig själv, umgås med likasinnade, välj bort energitjuvar, och sök den hjälp just du behöver. Det finns alltid någon för dig när du minst anar. Lita också på att livet bär, så släpp kontrollen. Förvalta livet som är en gåva till dig. Lev här och nu så mycket du kan, gårdagen kan du inte förändra och framtiden vet du ingenting om.


Varma hälsningar
Ewa-Lis/Sinnenas gård
http://info@sinnenasgard.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar