onsdag 4 december 2013

VÅGA VÄGRA JULHYSTERIN

Idag har jag ägnat mig åt, i mitt tycke det tråkigaste som finns, bokföring. Till min stora glädje konstaterade jag att jag fakturerat mer än jag trott, det är ju bra för företaget. När jag ägnar mig åt saker som inte ger mig något, mer än att jag kan glädjas över att alla papper nu sätter i pärmar, det är ju bra.
Jag fick en massa tid till att tänka och fundera och det blev julen som står för dörren.
Såg i förra veckan en annons från en restaurang som skrev, våga vägra jul, vi har ingen julmat. Då tänkte jag, vad skönt!

Den hysteri som julen för med sig varken man vill eller inte, skapar en massa stress, irritation och för att inte tala om vad den kostar i pengar.

Gamla mamma (93 år) , säger, tänk inte på mig, jag har ju katten. Svärmor säger, tänk inte på mig, jag bryr mig inte om julen, fast alla vet att hon gör det och min mamma också.

Mina döttrar har jag förhoppningsvis gjort klart för så dom verkligen vet, gör vad ni vill, var där ni vill vara, och ni har min välsignelse.
Min mans barn är alltid hos en av döttrarna och vi är alltid välkomna dit om vi vill.
Vi har tillsammans sex döttrar och nio barnbarn och två gamla mödrar.

Nu kommer vi till kapitlet julklappar, vem skall ha och vad skall det få kosta?

Så vad handlar det om egentligen, jo att byta pengar. Jag har alltid beundrat de familjer som beslutat att ge för en viss summa och till och med att du får dra ett paket ur högen, nu talar vi om vuxna.

Den stress som det skapar att ge sig ut i julruschen och köa och trängas med alla andra som är ute i sista minuten. Någon klok tänker, men var inte det då! Nej just det, var inte det då. Men det blir så i alla fall..nästan varje år.

Att ge till barnbarnen är för mig det självklaraste som finns. Dom skall ha många paket, hårda paket, det vet jag att jag själv ville ha. Att få någonting som man verkligen har önskat sig är stort.

Få människor tänker på varför vi firar jul, inklusive mig själv. Jag går aldrig till kyrkan, julotta och annat som jag tror att jag till och med skulle uppskatta. Fast det beror väldigt mycket på prästens upplägg om jag skall känna mig bekväm.

Nu veckorna före jul, med den stämning som julstjärnor och adventsljusstakar ger, är vacker, njuter av ljuset som skapar, det inger för nig ett lugn. Jag har en viss framförhållning i köket, stolt över mig själv. Eftersom jag inte äter gluten så bakar jag kokostoppar och hasselnötskakor och eget godis. Håller också på att göra ett speciellt jul te, citron och apelsinskal ligger på tork och de övriga ingredienserna blir, stjärnanis, kanel, ingefära, kardemumma.

Vad gäller maten till jul, kan diskuteras. Vill själv ha ett mindre julbord med endast ekologiska och bra råvaror. Allt annat kan kvitta.

Att frossa i mat och dryck under julhelgen som många gör är vansinnigt. Att säga nej tack när man bjuds på skräpmat och kaffebröd och godis är också en konst.

Jag önskar alla en riktigt bra, lugn och behaglig julledighet. Inkludera ensamma människor ni känner, ingen skall behöva vara ensam.
Här kommer receptet på chokladen jag precis har gjort:

Värm upp 1 dl grädde tillsammans med 100 gr råchoklad eller någon bra mörk choklad, tillsätt 1 msk kokosolja, 1 msk kokossocker och 1/2 tsk äkta vanilj. Du kan riva i citon eller apelsinskal (eko) och eller ha i någon eterisk olja (pepparmynta, apelsin) och om du gillar lakrits, ha i 1dsk lakritspulver.Häll i form med smörpapper, ställ svalt. Skär upp i bitar och lägg i frysen till jul!?

Enkla hasselnötskakor: Kör 150 gram hasselnötter i matberedaren, blanda i 1,5 dl kokossocker, 1 tsk potatismjöl och 2 ägg. Forma till kakor och lägg en hasselnöt i mitten. In i ugnen på 200 gr i ca 10 min. 

Nu skall vi experimentera med chilin, vi har massor torkade, vet inte riktigt vad vi skall göra. Tips någon.

Låt inte stressen, hysterin och reklamen fånga dig, säg nej och njut av livet istället.

Ewa-Lis Hörne Messelth











1 kommentar:

  1. Håller med dig: julpyntet och julklapparna till barnen är det viktigaste inför jul. Enligt mig är de två sakerna de enda "måstena". Allt annat släpper jag och det är så skönt. Skulle det bli något mer är det bara en bonus. Naturligtvis blir det julmat på julafton, men där kan man verkligen göra det enkelt för sig, utan att stressa upp sig.

    SvaraRadera