fredag 1 november 2013

HÖSTSÅDD

Idag är en fin dag för höstsådd, solen skiner och det är milt och nästan ingen vind. 

Vitlökarna är redan i jorden och nu skall jag så morot, sallad och persilja, tror jag också sår lite rödbetor. Tiden får utvisa resultatet.

Eftersom vi fick massor av ringblommor i år, så kommer jag också att så dessa frön lite här och där. Dom lyser fortfarande som små solar just här och där i trädgården.

Följande brukar lyckas: Morot, palsternacka, haverrot, svartrot, blad- och rotpersilja, kardborrerot, dill, sallad, målla, rödbetor lyckas så där.

Bland blommorna klarar klint, ringblomma, atlasblomma, sommarslöja, sömntuta klarar oftast av vintern utan svårighet.

Tänkte också att jag nu skall så lite grönsaker i växthuset, har aldrig gjort det tidigare. Sallad kan vara trevligt att ha tidigt på säsongen. 

I våras växte det fullt av opiumvallmo i fogarna på stenplattorna i växthuset, det var en vacker syn. Dom hade självsådd sig. Så jag tänker slänga ut lite frön igen och se om det upprepas.

Nu är det dags att åtminstone starta upp dagen med trädgårdshandskar, känner jag mig själv rätt åker de av fortare än kvickt. det är någonting med jorden som lockar.

Ewa-Lis Hörne Messelth


                                 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar