torsdag 17 oktober 2013

ATT HA EN BRA HÄLSA = LIVSKVALITET

Jag har haft ett stort intresse för hälsa, kost och näring sedan ungefär 40 år. Följer forskningen både den vetenskapliga och den så kallade alternativa.
En fråga som jag ofta ställer mig är hur det kan vara tillåtet att framställa kemiska tillsatser som aromämnen och att färga maten med onaturliga färger?

Hur det kan vara tillåtet av läkare att enbart symtombehandla och skriva ut kemiska mediciner?
Boktips: Handbok för den kräsne konsumenten av Tommy Svensson

Varför krävs det inte att läkarna har en kompetens inom kost och näring?
Och varför krävs det inte att läkarna tar sig an patienten, lyssnar på patienten och rekommenderar livsstilsförändringar som inte kostar en massa. Lyssna på människor som äter flera mediciner och dom berättar alla om biverkningar som försämrar deras livskvalitet.

Så många kunder som kommer till min mottagning med listor på sina receptbelagda mediciner som jag är övertygad om att de kan minska på till minst hälften. Vart har etik, moral och respekt för människan tagit vägen.
De forskare som vågar gå utanför boxen, beundrar jag. Det krävs ett stort mod att våga, och riskera att inte få forskningsanslag.

I den så kallade alternativa världen, där jag här hemma bedrivs det också självklart forskning. Att få ett naturläkemedel godkänt i Sverige kostar stora pengar, och dom är inte subventionerade.
Läkemedel från läkemedelsbolagen är subventionerade med våra skattepengar däremot.

På nyheterna säger läkare idag att var 5:te svensk kommer att på någon demenssjukdom! 
Boktips: Stoppa Alzheimers nu av Bruce Fife

Har just tittat på en video om en kvinnlig läkare som själv fick MS. Hon var så sjuk så hon satt i rullstol. Självklart sökte hon all hjälp som finns att få inom vetenskapen, men hon blev inte bättre. Som hon själv säger; jag googlade och kom fram till den hjälp som blev min räddning. Hon blev frisk. Se och lyssna!
http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc&feature=share

Hennes tips är bland annat: Omega 3, B-vitamintillskott, Antioxidanter, Kretine, Q10. 3 koppas dagligen av ekologiska gröna grönsaker. Bär, smoothies, svamp, lök, vitlök, persilja, broccoli, kål, sparris. Vildlax och ekologiskt kött.
Hon säger också, undvik gluten!. En av hennes teorier är att kroniska sjukdomar beror på näringsbrister, snabbmat och kemikalier.
Boktips!.Gluten och mjölk, källan till moderna sjukdomar av Michael Håkansson

Fler och fler bevis kommer fram om sambandet mellan näringsfattig kost och sjukdomar.
Det finns också kopplingar mellan bokstavsdiagnoser och näringsbrister!

Tag exempelvis statiner, som är det övergripande namnet på kolesterolsänkande medicin. Ett läkemedel som skrivs ut mer eller mindre urskiljningslöst till personer över 50 års ålder. Idag visar flera vetenskapliga studier att statiner kan ge mer skada än nytta. De skrivs ut förebyggande till ingen nytta. Till saken hör att det är ett av läkemedelsindustrins största vinstgivare.

Ett annat område där jag anser att Sverige är ett U-land, är det endokrina (hormonella). Vad erbjuds du som kvinna i klimakteriet med övergångsbesvär, syntetiska hormoner! Ringde runt till fem olika läkare och hörde mig för om bioidentiska hormoner, fick svar nej, tyvärr. Trots att de finns på svenska apotek! Återkommer till detta eftersom jag till slut fick napp hos en läkare med ett holistiskt synsätt.
Boktips: Kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin

Den dagen då vi känner oss bekväma vid ett läkarbesök och blir tagna på allvar, ser jag fram emot. Där vi själva kan ha synpunkter och vi kan diskutera oss fram till en lösning som får oss att känna sedda och hörda.

Det handlar om att göra medvetna val, säga nej tack till kemiska tillsatser i möjligaste mån och se till att vara så lite medicinerad som möjligt.

Ewa-Lis Hörne Messelth





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar