torsdag 26 januari 2012

EGNA REFLEXIONER

MINNEN

I morse på morgonpromenaden med hundarna passerade vi nyfällda träd, som staplats till timmer. Lukten av gran, trä och kåda fick mig tillbaka till förmodligen mitt första positiva minne i livet. Jag är 6 år och vi är på semester i Dalarna; Min pappa och jag är ensamma ute på en promenad, vi går på en skogsväg med granskog vi båda sidor. Vi passerar ett virkesupplag, och det är denna lukt som etsat sig fast i mitt minne. Ett positivt minne, tror till och med det (tragiskt nog) är det enda minne jag har av att pappa och jag är tillsammans ensamma. Nu mer än 50 år senare och varje gång det hänt mig att jag passerar nyfällda träd som ligger staplade, kommer detta minne tillbaka, varje gång, detta tycker jag är helt fantastiskt och samtidigt underbart.
Vad har du själv för minnen som aktiveras av tidiga händelser i ditt liv, det kan vara någon lukt, smak, doft eller beröring  från tidig barndom, som ger en behaglig känsla.
Att fokusera på det som är bra för oss och att minnas goda minnen är viktigt.

Hemkomna från promenaden med hundarna, beter sig Chili (1 år) knepigt. Det går upp för mig att hon saknar Kent, han arbetar till och från i Skåne och är bort några dagar i stöten. Varje ljud hon hör härleder hon till att det är Kent som kommer. Vi har varit tillsammans mer eller mindre dygnet runt sen före jul och Chili älskar sin "flock". När nu en av oss inte är hemma på ett tag, blir hon mer lyhörd på alla ljud, hon längtar så mycket efter Kent, hon vill ha sin flock samlad. Det går fort att skapa en vana även för ett djur, så är det.

Denna tiden på året, i början på ett nytt år, är det vanligt för många av oss att starta upp med nya förutsättningar, nya drömmar, visioner och önskningar. Ett bra sätt tycker jag är att satsa mer på sin hälsa. Att ge kroppen bra näring, se över sina kostvanor, köpa mer ekologiska varor, tugga maten bättre, se till att sitt sömnbehov tillgodosett. Ja små förändringar kan ge stora resultat.
Vi startar dagen så här. Först en promenad med hundarna sen kör jag genom råkostcentrifugen följande; morötter, broccoli, rotselleri, bladselleri, rödbetor, rödkål, psylliumfröskal, kolloida mineraler och sprirulina.
Alla nya dieter till trots, jag tror fortfarande på att vi behöver näringen i grönsaker. 

Alla hälsohem skulle slå igen om de nya mattrenderna fick råda!? Det finns massor av studier som styrker att människor blir av med både reumatism, cancer och många andra vällevnadssjukdomar.

Syra-basbalansen som säger att vi behöver 70% basisk kost och endast 30% syrabildande kost, ja gäller inte det längre för kroppens biokemi? Följande är syrabildande för den som inte vet: Kött, fisk, fågel, ris, pasta, ägg och alla sädesslag! Så vad finns kvar, jo, frukt och grönsaker som är basbildande.
Att se över sin kost kan vara en bra början.
Att dricka te på gullris eller äta något preparat på det, hjälper dig att rena njurarna. Njurarna skall rena mellan 1200-1400 liter blod per dygn. Viktigt att understödja mellan varven.
Att äta ett preparat på mariatistel någon gång mellan varven, är också bra. Mariatistel renar levern (kroppens sopstation)
Att äta ett bra D-vitamintillskott under vinterhalvåret kan rädda oss från att bli förkylda.
Önskar er alla en god fortsättning.
Ewa-Lis Hörne Messelth











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar