lördag 19 oktober 2013

GLUTENFRITT KNÄCKEBRÖD OCH MÖRKT MAT BRÖD


RECEPT UTAN GLUTEN

Jag valde bort gluten för ett år sedan och det tog ett tag innan jag lärde mig baka utan glutenmjöl.
Har experimenterat en del och kommit fram till följande recept som blir riktigt bra.

Mörkt bröd utan gluten

Sätt ugnen på 250 gr.
2 brödformar med smörpapper
-----------------------
5 dl kokt vatten
2 dl mörk sirap
2 dl linfrö
2 dl pumpafrö
2 dl solrosfrö eller chiafrö
2 msk psylliumfröskal
1 stor riven morot
4 tsk himalayasalt
4 tsk bikarbonat
1 pkt jäst
3 dl färskost eller yoghurt
4 dl durramjöl
4 dl bovete, eller kikärtsmjöl, eller majsmjöl, eller rismjöl

Blanda psylliumfröskal, kryddor, fröer med vattnet, sväll i 5 min, blanda i yoghurt, sirap, morot, jäst. Häll i de torra ingredienserna: mjöl, bikarbonat, salt. Blanda väl!

Häll degen i formarna, in i ugnen, häll lite varmt vatten på plåten.
Sänk temperaturen till 200 gr. Grädda i ca 1 tim.

Knäckebröd utan gluten

4 dl majs-, bovete, ris, kikärts- eller durra mjöl (glutenfritt)
2 dl sesamfrön eller hälften chiafrö)
1 dl linfrön
1 tsk himalayasalt
1-2 tsk brödkryddkor, kummin
1 rapsolja
1-1,5 dl kokande vatten
Rör ihop med vattnet, bred ut på smörpapper på plåt.
Kavla ut tunnt, använde gärna en naggkavel. Strö salt eller någon krydda över.
Grädda 150 gr i ca 45 min

Lycka till.

Ewa-Lis Hörne Messelth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar